Suomi täyttää tänä
vuonna 100 vuotta. Juhlimme itsenäisyyttä ja kansanvaltaa. Juhlavuoden
alkajaisiksi kansanedustajat jalkautuivat kouluihin puhumaan kansanvallasta,
eduskunnasta ja kansanedustajien työstä. Kysymyksiä tuli laidasta laitaan.
Oppilaat olivat selvästi paneutuneet aiheeseen. Suomen sisäisten ja
maakunnallisten asioiden lisäksi listalla oli EU, mutta ennen muuta
Yhdysvaltojen presidentinvaalit ja presidentiksi valittu Donald Trump. Maailmanpolitiikka
näytti tulleen täydellä rytinällä koululuokkiin, samaan tapaan kaikkien
tietoisuuteen kuin omana kouluaikanani Vietnamin sota.
Vaikka ilmassa on
pelokkuutta ja monia kysymyksiä tulevaisuuden suhteen, antaa tämän kaltainen
yhteinen tietoisuus mahdollisuuden myös paneutua kansanvallan ytimeen, siihen
mitä kansanvalta on. Trumpin valinnan jälkeen on yleisesti alettu puhua
totuuden jälkeisestä ajasta tai vaihtoehtoisesta totuudesta. Vaihtoehtoisessa
totuudessa faktoilla on vain vähän merkitystä, sen sijaan se miltä minusta
tuntuu ja miten uskon asioiden olevan, on arvossaan. Tällainen asetelma estää
järkiperäisen keskustelun ja sehän nähtiin jo ennen Yhdysvaltojen presidentinvaaleja
Britannian EU-eroäänestyksessä.
Vuosikymmeniä on
hoettu, että sillä miten äänestämme vai äänestämmekö lainkaan ei ole vaikutusta
enempää kuin merkitystäkään. Kansanvallassa on. Sen vuoksi kansanvallan ydin on
luottamus ja vastuullisuus. Luottamus on ansaittava vastuullisuudella. Tämän
ymmärtäminen on erityisesti poliittisten puolueiden tehtävä niiden asettaessa
ehdokkaita ja valmistautuessa vaaleihin.
Kansanvallan paras tae
ovat aktiiviset kansalaiset ja monipuolinen tiedonvälitys. Historian, myös
lähihistorian ymmärtäminen ja medialukutaito, ovat tärkeimpiä koulussa
opetettavia asioita. Se, että puhutaan ja perustellaan asiat faktoilla, ei
kiellä sitä, että tunteilla on merkitystä. Tunne liikuttaa ihmisiä hyvässä ja
pahassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti